Cele konkursu:
1) realizacja idei gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej – dokumentowanie dziejów walki o wolną Polskę oraz przejawów życia społeczno–politycznego na podstawie relacji uczestników i świadków wydarzeń historycznych żyjących w naszym regionie oraz zdjęć i dokumentów zachowanych w rodzinnych i publicznych archiwach.
2) rozbudzenie wśród młodzieży zainteresowania historią małej ojczyzny, regionu i Polski.
3) kształtowanie patriotycznych postaw.
4) zachęcenie nauczycieli i wychowawców do krzewienia wiedzy o historii regionu.
5) kształtowanie aktywnych postaw obywatelskich
6) wzmacnianie poczucia lokalnej i regionalnej tożsamości.
7) wzmocnienie więzi międzypokoleniowych.
8) promocja województwa kujawsko-pomorskiego.
OTO PRACA KONKURSOWA BARTKA
Historia kujawsko-pomorskiego jest pełna wielu wspaniałych ludzi, którzy walczyli i stworzyli niezapomnianą historię, o której do dziś się uczymy.
Dziś mówi się na lekcjach historii o bohaterach, którzy brali udział w powstaniu wielkopolskim, byli członkami ruchu oporu podczas II wojny światowej oraz uczestnikami przywrócenia Pomorza do macierzy.
Warto wspomnieć o kilku bohaterach wojennych walczących w imię Polski. Jednym z takich przykładów jest Jan Sziling, urodzony w Więcborku. Był on działaczem niepodległościowym. Sziling aktywnie uczestniczył w zaborze pruskim w walce o zachowanie polskości Pomorza. W czasie powstania wielkopolskiego organizował pomoc dla powstańców, a w czasie wojny angażował się w rozwój polskiego szkolnictwa i kultury.
Jeszcze warto wspomnieć o Marianie Rejewskim, urodzonym w Bydgoszczy. Był on matematykiem i kryptologiem, który miał kluczową rolę w złamaniu kodu niemieckiej maszyny szyfrującej „Enigma”. Wraz ze swoimi współpracownikami z Biura Szyfrów opracowywał sposoby dekryptażu Enigmy, co miało ogromny wpływ na przebieg II wojny światowej.
Podobnym działaczem wojennym był Antoni Antczak, urodzony w Wolenicy. Był on działaczem społecznym i konspiracyjnym. Antczak był nauczycielem i aktywnym członkiem organizacji edukacyjnych oraz patriotycznych jeszcze przed wybuchem II wojny światowej. Kiedy wojna wybuchła, nie złapał za broń, ale włączył się w działalność konspiracyjną. Organizował tajne nauczanie oraz pomagał rodzinom prześladowanym przez okupantów. Okupanci chcieli jak najbardziej ograniczyć polską edukację, więc takie działania były niezwykle ryzykowne, lecz miały ogromne znaczenie dla zachowania polskiej tożsamości narodowej. Oprócz nauczania zajmował się również pomocą osobom ukrywającym się przed gestapo, zdobywając im fałszywe dokumenty oraz organizując wsparcie materialne.
Tacy ludzie jak Jan Sziling, Marian Rejewski, Antoni Antczak i wiele innych postaci pokazują, że można być bohaterem kraju, nie podnosząc broni do ręki, lecz pomagając w inny sposób, jak nauczanie polskiej młodzieży, by nie zapomniała swojej narodowości. Ryzykowali wiele, pomagając innym. Ich poświęcenie narodowi polskiemu powinno być zapamiętane, a nowe pokolenia powinny brać z nich przykład. Nie wiemy, co może nas spotkać, lecz historia pokazuje, że Polacy potrafią upaść, wstać i wygrać.