Praktyka zawodowa na statku morskim m/s „Nawigator XXI”
W dniach od 18 kwietnia do 15 maja uczniowie i uczennice klasy IIIg Technikum Żeglugi Śródlądowej z Nakła nad Notecią odbywali praktykę zawodową morską na statku szkolnym Akademii Morskiej w Szczecinie m/s „Nawigator XXI”. Praktyka ta jest zapisana w podstawie programowej jako obowiązkowa do realizacji.
Po zamustrowaniu na statku, co najważniejsze ze względów bezpieczeństwa, uczniowie zostali zapoznani z przepisami bhp na statku (rozmieszczenie wyposażenia p. poż. i ratunkowe) oraz poznali sam statek i regulaminy statkowe.
Rejsy odbywały się po Morzu Bałtyckim. W czasie tego miesiąca statek kilka razy wypływał z portu macierzystego w Szczecinie na tor wodny Szczecin – Świnoujście kierując się w stronę duńskiej wyspy Bornholm, portu w Kołobrzegu oraz portu w Gdyni. Najatrakcyjniejszy dla młodzieży był jednak rejs wokół Danii, kiedy statek pokonywał cieśniny Sund i Wielki Bełt z charakterystycznymi mostami „rozpiętymi” nad tymi cieśninami.
Podczas rejsu kilka razy ogłaszane były różne alarmy statkowe, w tym np. „alarm p.poż.”, kiedy grupa musiała wykazać się znajomością rozkładu alarmowego i sprawnością - zakładane były wtedy aparaty oddechowe. Podczas ogłoszonego „alarmu opuszczenia statku” grupa miała okazję uczestniczyć w ćwiczeniach z ratownictwa morskiego w warunkach rzeczywistych, tj. zostały przeprowadzone alarmowe próbne skoki do wody w pasach i kombinezonach ratunkowych, spuszczona została na wodę łódź ratownicza oraz zrzucona tratwa ratunkowa. Praktykanci musieli dostać się do tratwy oraz ćwiczyli wchodzenie po siatce zwieszonej przy burcie statku na pokład.
Podczas praktyki, uczniowie pełniąc wachty w siłowni statkowej, doskonalili głównie umiejętności związane z obsługą siłowni statkowych, urządzeń pomocniczych i mechanizmów pokładowych. Praktykanci z Nakła uczyli się wykonywania procedur startowych i zatrzymania silników głównych i pomocniczych, synchronizowali prądnice, pełnili wachty nocne w maszynowni, obsługiwali mechanizmy pokładowe, wykonywali prace konserwacyjne urządzeń. Dodatkowo na wachcie na „mostku” uczniowie mieli okazję pracować na mapach nawigacyjnych, uczestniczyli w ćwiczeniach praktycznych z użyciem radaru i elektronicznych map nawigacyjnych, czy też obserwowali oficerów wachtowych pod kątem prowadzonej nawigacji i manewrowania statkiem. Podczas odchodzenia statku od nabrzeża i cumowania, wyznaczona grupa uczniów wykonywała czynności cumownicze pod kierownictwem oficerów pokładowych. Poza tym praktykanci pełnili wachty: trapową i „dejmańską” tzn. pracując w kuchni, mesie i wykonując prace pokładowe pod kierownictwem bosmana.
Odbycie praktyki na statku morskim w dziale maszynowym jest koniecznością przy ubieganiu się o wydanie świadectwa motorzysty wachtowego w żegludze morskiej. Absolwenci Technikum Żeglugi Śródlądowej z Nakła, zgodnie z międzynarodową konwencją STCW, taki dokument mogą otrzymać po ukończeniu szkoły i odbyciu 2 miesięcy praktyki morskiej. Jedna za nimi, kolejna już we wrześniu w klasie IV.
Tekst i zdjęcia:
mgr inż. Paweł Ciereszko