top of page

Witaj na stronie poświęconej silnikom wodzikowym!

Engine

Prezentacja – informacje

Cel:

Pomóc poszerzyć zakres wiedzy związany z silnikami wodzikowymi, omawiając takie rzeczy jak:

  • Pojęcie czym jest silnik wodzikowy

  • Budowa silnika wodzikowego

  • Działanie silnika wodzikowego

  • Różnice między silnikiem wodzikowym a bezwodzikowym

  • Zalety i wady silnika wodzikowego

Cel opcjonalny:

  • Pokazać coś nowego osobom znający podstawowy lub wyższy zakres wiedzy o motoryzacji​

  • Zaciekawić odbiorcę zawartymi informacjami

Czym jest silnik wodzikowy?

Wodzikowy2a_edited_edited.jpg

Silnik wodzikowy to odmiana silnika spalinowego, gdzie Tłok nie jest połączony bezpośrednio z Korbowodem bowiem tłok jest połączony z Trzonem tłokowym a dopiero wtedy z korbowodem, te dwa elementy połączone są za pomocą Wodzika. Silnik ten jest przystosowany do użytkowania na statkach. Jego budowa sprawia że jest on sprawniejszy o 50% niż silnik bezwodzikowy a wynika to z faktu, że silniki te są szczelniejsze i bardziej odporne na korozję co sprawia, że wyśmienicie sprawdzają się w eksploatacji na słonych wodach morskich.

Wodzikowy2a (1).jpg

Budowa silnika wodzikowego

Silniki wodzikowe nie tylko różnią się wyglądem, a równieź budową. Oczywiście wiele części nie zostaje zastąpionych ze znanych przyczyn, dajmy na to wałek krzywkowy (rozrządu), jest on kluczowym elementem układu rozrządu który współgra z zaworami, to element który obecnie nie może być zastąpiony. Nowymi elementami z których ten silnik jest zbudowany są np. rama fundamentowa, zasobnik powietrza, chłodnica powietrza doładowanego, wodzik czy tłoczysko

Działanie silnika wodzikowego

Wodzikowy1a.jpg

Projektując silnik wodzikowy celowo nie połączono tłoka z korbowodem. Zrobiono to by zmniejszyć zużycie pierścieni tłokowych i opóźnić proces owalizacji cylindra. Jak wiadomo, im krótszy korbowód i im większe siły działają na tłok, tym bardziej niekorzystnie wpływa to na działanie i bezawaryjność silnika. Dlatego też wymyślono z tego powodu, nie zmieniając zasady działania silnika, żeby tworząc takowy silnik jak najbardziej zwiększyć odległość między tłokiem a korbowodem dodając element zwany trzonem tłokowym (bądź tłoczyskiem) z wodzikiem, z którego wywodzi się nazwa tego silnika.

Dzięki takiemu rozwiązaniu ten silnik - a zwłaszcza jego układ korbowo-wodzikowy jest zauważalnie bardziej trwalszy co zmniejsza szansę na wystąpienie awarii, która może okazać się kosztowna i czasochłonna.

Różnice między silnikami wodzikowymi a bezwodzikowymi

  • WYGLĄD: Silniki wodzikowe wyraźnie różnią się od często spotykanych silników bezwodzikowych. Na pierwszy rzut oka są one znacznie wyższe niż częściej spotykane odpowiedniki silników spalinowych co wynika z faktu, że korbowód nie łączy się bezpośrednio z tłokiem, zamiast tego jest połączony z trzonem tłokowym za pośrednictwem wodzika a tłok znajduje się - jak nazwa wskazuje - na trzonie tłokowym.

  • BUDOWA: Silniki wodzikowe muszą być projektowane tak, by były wodoszczelne ale i odporne na korozję, gdzie konstrukcja silników bezwodzikowych na tym się nie skupia

  • ZASTOSOWANIE: Następną różnicą jest fakt, że silniki wodzikowe szczególnie dominują na statkach morskich, a silniki bezwodzikowe bezsprzecznie znajdują szereg zastosowań w różnych środowiskach, obecnie rzadko na morzu, częściej w żegludze śródlądowej a najczęściej w transporcie lądowym czy lotniczym

  • CHŁODZENIE: Silniki wodzikowe często wykorzystują wodę do chłodzenia, podczas gdy silniki bezwodzikowe mogą korzystać z płynów chłodzących czy powietrza

Zalety i wady silnika wodzikowego

1.jpg

Obecnie silniki wodzikowe posiadają więcej wad niż zalet, aczkolwiek trzeba zwrócić szczególną uwage na to, jak bardzo poważne są te wady.

Zalety:

  • Bardzo duża trwałość gładzi cylindrowej, tłoka i pierścieni tłokowych

Wady:

  • Bardzo duża wysokość silnika

  • Duża masa silnika

  • Dodatkowa masa tłoczyska i wodzika w masach ruchomych silnika

  • Ograniczona prędkość obrotowa silnika

Z pozoru można stwierdzić że silniki wodzikowe nie są tak dobre jak je przedstawiłem, jednak to błędne stwierdzenie. Pomimo tych wad, znajdują one zastosowanie tam, gdzie:

  • Rozmiary i masa silnika nie stanowią żadnej przeszkody

  • Potrzebna jest wysoka trwałość silnika

  • Wysoka prędkość obrotowa nie jest potrzebna

Te punkty, skutecznie eliminują wszystkie wady, tym samym sprawiając że wytrzymałość silnika staje się główną, bardzo użyteczną cechą tego silnika. Wady nie mają większego znaczenia, gdyż silniki wodzikowe są stosowane głównie na bardzo dużych jednostkach, takich jak promy, czy statki transportowe, przykładowo na kontenerowcach.

bottom of page